آسمان ابری

وبلاگی در حوزه تکنولوژی

آسمان ابری

وبلاگی در حوزه تکنولوژی

تجهیزات سرور

تجهیزات سرور

امروزه بدون شک به دلیل وابستگی بشر به ارتباطات گسترده، عصر ارتباطات و اطلاعات نامیده می شود. یکی از تجهیزات این دسته از فناوری ها سرور است. سرور مجموعه ای از سخت افزار و سیستم عامل است که از تجهیزاتی مانند رم، فضای ذخیره سازی، پردازنده و غیره تشکیل شده است. و خدماتی را به کاربران شبکه ارائه می دهد. سرور کامپیوتر همیشه آنلاین و در دسترس است. اگر این ویژگی فقط در یک شبکه داخلی باشد، آن را سرور شبکه می نامیم. این امکان زمانی محقق می شود که تمامی رایانه های موجود در این شبکه دستوراتی را از این رایانه دریافت کرده و به کمک آن نیازهای شبکه خود را برطرف کنند و سرور نقش آنها را در شبکه مشخص کند. هدف اصلی سرور به اشتراک گذاری منابع سخت افزاری و نرم افزاری است. سرورها به دو دسته سرور اختصاصی و سرور خصوصی مجازی تقسیم می شوند. یک سرور برای ارائه خدمات خود از مجموعه سخت افزاری تشکیل شده است که در ادامه شما را با انواع تجهیزات سرور آشنا می کنیم.

شما می توانید برای راه اندازی اتاق سرور به سایت دالمن افزار پارسه مراجعه نمایید.

انواع تجهیزات سرور

هدف گروه تجهیزات سرور ارائه صحیح و سالم کار اصلی می باشد. تجهیزات خنک کننده: دستگاه های خنک کننده به منظور خنک نگه داشتن تمام قطعات الکترونیکی سرور نصب می شوند. همانطور که یک سیستم کامپیوتری برای بهبود سایر قسمت های داخل کیس باید خنک باشد، سرورها نیز از تجهیزات سروری به نام هیت سینک و فن CPU برای خنک نگه داشتن فضای داخل کیس استفاده می کنند. البته سیستم های خنک کننده با توجه به انواع سرورها باید متنوع باشند. هر سروری که دارای فن های متعدد باشد وظیفه خنک سازی سایر سخت افزارها را بر اساس طراحی کیس بر عهده دارد.

1.     سنسور دما: سنسورهای دما یکی دیگر از تجهیزات سرور هستند. بسته به ساختار سرور، این سخت افزار بر روی برد سیستم، روی برخی تجهیزات سرور و یا روی کیس سرور نصب می شود. با تشخیص دمای داخل کیس سرور، حسگرها به فن دستور می دهند که با سرعت بالاتری کار کند.

2.     فیلترهای تصفیه: سایر تجهیزات سرور که برای خنک کردن، تصفیه یا فیلتر کردن هوا با استفاده از فن ها استفاده می شوند، تجهیزات تصفیه نامیده می شوند. این تجهیزات عمدتاً برای سرورهایی در محیط های صنعتی با گرد و غبار، آلودگی و ذرات معلق در هوا در نظر گرفته شده است تا از مکش ذرات به داخل کیس جلوگیری شود.

3.     امنیت: امنیت فیزیکی یکی دیگر از امکانات و تجهیزات سرور است. با توجه به ماهیت سرورهای ذخیره داده در مراکز بزرگ، این امکان از نظر امنیت فیزیکی بسیار مطلوب است. برخی از محفظه‌های سرور دارای قفل‌هایی هستند که نسبت به محیطی که در آن قرار می‌گیرند، سطح مناسبی از امنیت فیزیکی را فراهم می‌کنند، معمولاً این نوع قفل‌ها بیشتر در سرورهای برج استفاده می‌شوند.

4.     نشانگر وضعیت: این یکی دیگر از تجهیزات سرور است که به صورت چراغ LED قرار می گیرد. این LED ها بین سازندگان سرور از ساختار خاص گرفته تا وضعیت سرور متفاوت است. معمولا در هر کدام از این سرورها یک چراغ کامل تعبیه شده است که با استفاده از زنگ های مختلف یا چراغ های LED چشمک زن وضعیت کلی سرور را نمایش می دهد.

5.     پورت ها: یکی دیگر از سخت افزارهای سرور پورت های کیبورد، ویدئو، ماوس و ... است. این پورت ها زمانی استفاده می شوند که بخواهیم سرور را راه اندازی کنیم یا تجهیزات فیزیکی دیگری را روی سرور نصب کنیم.

6.     سینی هارد: یکی دیگر از تجهیزات سرور، سینی هارد یا Drive Bay است. به طور معمول، سرورها دارای یک یا دو محل درایو هستند. این ویژگی در سرورها بسته به طراحی و قالب بندی متفاوت است.

راهنمای خرید سخت افزار سرور

برای انتخاب و خرید تجهیزات سرور و سرور مناسب که تاثیر زیادی در کسب و کار دارد باید با دقت انجام شود. اصلی‌ترین و مهم‌ترین ویژگی‌هایی که باید به آن‌ها توجه کرد شامل نوع داده، ابعاد فیزیکی، ظرفیت ذخیره‌سازی، در دسترس بودن و غیره است. امروزه خوشبختانه مراکز فروش انواع سرور فیزیکی و فروش قطعات سرور وجود دارد و با ارائه مشاوره تخصصی، اطلاعات فنی و ... کمک زیادی به خرید این محصول می‌کنند.

شما می‌توانید برای خرید هارد سرور hp به لینک زیر مراجعه نمایید.

https://dap.co.ir/shop/2902-server-hdd-hp/

هدف اصلی این متن معرفی تجهیزات سرور و سخت افزار داخل سرور می باشد. این تجهیزات شامل رم سرور، هارد سرور، سیستم های خنک کننده، امنیت فیزیکی، نمایشگرها، سنسورهای وضعیت، پورت ها و ... می باشد. اگر تصمیم به هارد سرور دارید می توانید به وب سایت دالمن افزار پارسه مراجعه نمایید.

 

 

 

سرور HPE ProLiant DL360 G11

سرور  HPE ProLiant DL360 G11

یکی از شناخته شده ترین و بهترین شرکت های سازنده سرور در دنیا اچ پی می باشد که این شرکت انواع سرور را تولید و به بازار عرضه می کند. سرور HPE DL360 G11 نمونه ای از این نوع سرورها بوده و یکی از محبوب ترین و پرفروش ترین مدل ها به حساب می آید.

شما می توانید برای خرید تجهیزات سرور با گارانتی از طریق سایت دالمن افزار پارسه اقدام نمایید.

اگر به زیرساختی نیاز دارید که بتوانید آن را به طور موثر گسترش یا ارتقا دهید تا کسب و کار خود را به جلو ببرید، سرور HPE DL360 Gen11  بهترین گزینه برای رفع نیازهای شما است. این سرور با قابلیت انطباق و انعطاف پذیری عالی، برای زیرساخت های فناوری اطلاعات، فیزیکی، مجازی یا کانتینری ایده آل خواهد بود.

سرور HPE ProLiant DL360 G11 در دو فرم فاکتور SFF (2.5 اینچ) و LFF (3.5 اینچ) طراحی، تولید و به بازار عرضه شده است. بسته به نوع این فرم فاکتورها، 10 هارد و SSD 2.5 اینچی و 4 هارد SSD و HDD 3.5 اینچی توسط سرور مذکور پشتیبانی خواهند شد.

لازم به ذکر است که سرور HPE ProLiant DL360 G11 یک واحد فضای رک را اشغال می کند.

سرور HPE ProLiant DL360 Gen11 از دو پردازنده از خانواده پردازنده های مقیاس پذیر Xeon نسل چهارم اینتل (پلاتینیوم و طلایی) با حداکثر 56 هسته پشتیبانی می کند.

خرید هارد سرور سیگیت از سایت دالمن افزار پارسه

سرور HPE DL360 G11 دارای 32 اسلات رم است. از این 32 اسلات، 16 اسلات توسط CPU اول و 16 اسلات توسط CPU دوم پشتیبانی خواهند شد. رم های پشتیبانی شده توسط این سرورها رم های RDIMM با فرکانس 4800 مگاهرتز هستند. لازم به ذکر است که رم های RDIMM فقط در کنار رم های هم نوع قرار می گیرند و کار می کنند.

مدیران از پورتی به نام ILO برای کنترل از راه دور و دسترسی به سرور HPE ProLiant DL360 Gen11 استفاده می کنند. اگر مدیر برای مدیریت سرور نیاز به دسترسی بیشتر و وسیع تری داشته باشد، باید مجوز دریافت کند.

تمامی اجزای سرور HPE DL360 G11 برق مورد نیاز خود را از منبع تغذیه دریافت می کنند. این منابع تغذیه پلاتین و تیتانیوم هالوژن کم توان 800، 1000 و 1600 وات را برای قطعات سیستم فراهم می کند.

هوای گرم سرور HPE ProLiant DL360 G11 با استفاده از 7 فن با قابلیت اتصال داغ تخلیه می شود. فن های هات پلاگ به فن هایی گفته می شود که بدون خاموش شدن سیستم قابل نصب یا تعویض هستند.

برای خرید راه اندازی اتاق سرور کلیک کنید.

 

ذخیره سازی شبکه چیست؟

کلمه Storage در لغت به معنی ذخیره سازی است و ذخیره سازی سرور سخت افزار شبکه از نوع سرور است. وظیفه اصلی آن ذخیره سازی، دسترسی، امنیت و مدیریت داده ها و فایل های دیجیتال است. هدف از ساخت دستگاه های ذخیره سازی شبکه، ذخیره و به اشتراک گذاری مقادیر کم تا زیاد اطلاعات در یک شبکه است.

استوریج یکی از تجهیزات ذخیره سازی است شما می توانید برای خرید تجهیزات سرور با گارانتی از طریق سایت دالمن افزار پارسه اقدام نمایید.

فضای ذخیره سازی عموماً کوچکتر از سرورهای شبکه است، اما فضای ذخیره سازی بیشتری دارند و امکان دسترسی سریع و مدیریت آسان اطلاعات ذخیره شده را فراهم می کنند. یک ذخیره سازی شبکه اساساً در نقطه مرکزی دسترسی به داده های شبکه قرار می گیرد. کاربران شبکه محلی و راه دور از طریق یک پنل مدیریت رابط کاربری گرافیکی و FTP یا نرم افزار API به برنامه ها و داده ها از سرور ذخیره سازی دسترسی دارند. مورد دیگر این است که سرور ذخیره سازی می تواند به عنوان یک سرور پشتیبان داده ها استفاده شود. سرورهای ذخیره سازی به دو دسته SAN و NAS تقسیم می شوند که در ادامه به معرفی این دو نوع می پردازیم.

برای خرید هارد سرور HP می توانید به سایت دالمن افزار پارسه مراجعه نمایید.

سرورهای ذخیره سازی NAS و SAN

کلمه SAN مخفف Storage Area Networks و NAS مخفف Network Attached Storage است که هدف هر دو ذخیره سازی داده ها برای تعداد زیادی کاربر به طور همزمان است. هر یک از SAN و NAS فضای ذخیره سازی خاصی را برای گروهی از کاربران فراهم می کند، اما روش ذخیره سازی اطلاعات آنها بسیار متفاوت است.

NAS

ذخیره سازی سرور NAS یک دستگاه ذخیره سازی منحصر به فرد است که فایل ها را از طریق اترنت به اشتراک می گذارد. دستگاه های ذخیره سازی NAS نسبتا ارزان هستند و پیکربندی آنها آسان است. مزایای NAS عبارتند از:

قیمت نسبتا ارزان.

سهولت مدیریت.

قابلیت داده از راه دور 24/7.

ذخیره سازی سرور NAS امکان انتخاب طیف گسترده ای از سیستم ها و اندازه ها را دارد.

حجم های ذخیره سازی انعطاف پذیر خطا

قابلیت پشتیبان گیری خودکار برای دستگاه های دیگر و همچنین در فضای ابری.

SAN

کلمه SAN به کاربران امکان دسترسی به فضای مشترک با عملکرد بالا و تاخیر کم را می دهد. SAN یک ترکیب پرسرعت از ذخیره سازی و سرور است که از طریق کانال فیبر ارتباط برقرار می کند.

مزایای ذخیره سازی سرور SAN عبارتند از:

دسترسی به داده ها با سرعت بسیار بالا

تاخیر بسیار کم

کاهش فشار LAN

قابلیت گسترش تا حد اتصال

امکان دسترسی به فایل ها توسط سیستم عامل (OS)

سرور SAN تنها راه حل برای برنامه هایی است که نیاز به دسترسی مشترک به فایل های ذخیره سازی به طور همزمان دارند.

برای خرید  سرور HP DL360 G10 کلیک کنید.

روتر چیست؟

روتر چیست؟

روتر اساساً دستگاه یا سخت افزاری است که مسئول دریافت، تجزیه و تحلیل و ارسال بسته های داده به شبکه های دیگر است. روتر می تواند آدرس IP یک بسته داده را تعیین کند و با استفاده از جداول و هدرهای ارسال بسته، بهترین راه را برای ارسال بسته تعیین کند. روتر عمدتاً در شبکه های محلی (LAN) و شبکه های گسترده (WAN) استفاده می شود. داده ها با استفاده از پروتکل های مسیریابی از طریق شبکه منتقل می شوند. از شرکت های توسعه روتر می توان به دی لینک و سیسکو اشاره کرد. توجه داشته باشید که استفاده از روتر بسیار گرانتر از دستگاه های دیگر مانند هاب ها و سوئیچ های سیسکو است.

روترها به دستگاه ها اجازه می دهند داده ها را از طریق اینترنت یا اینترانت به اشتراک بگذارند. در واقع روتر یک نوع متداول دروازه است و داده ها را بین یک یا چند شبکه محلی (LAN) ارسال می کند. همچنین در مدل OSI در لایه سوم که لایه شبکه است قرار می گیرد.

خرید تجهیزات سرور با گارانتی از سایت دالمن افزار پارسه

 

روتر چگونه کار می کند؟

روترها از پروتکل اینترنت (IP) برای ارسال بسته های IP حاوی داده ها و آدرس های IP دستگاه های ارسال و مقصد واقع در شبکه های محلی جداگانه استفاده می کنند. روترها بین این شبکه های محلی قرار دارند که در آن دستگاه های گیرنده و فرستنده متصل هستند.

هنگامی که یک بسته IP از دستگاه فرستنده به روتر می رسد، روتر مقصد بسته را شناسایی می کند و بهترین راه برای ارسال آن را محاسبه می کند. یک روتر مجموعه ای از جداول مسیریابی را نگهداری می کند که قوانینی هستند که نحوه ارسال داده ها را برای رسیدن به شبکه محلی دستگاه مقصد مشخص می کنند.

شما می توانید برای خرید هارد سرور روی لینک زیر کلیک کنید.

https://dap.co.ir/shop/3714-server-hdd/

روترها چه مشکلاتی را حل می کنند؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که چه نیازی به داشتن روتر در شبکه وجود دارد. البته در قسمت قبل کمی در این مورد توضیح دادیم. روترها در واقع مسئول مسیریابی هستند و در لایه شبکه کار می کنند تا مسائل مهم را در شبکه های لایه 2 بریج شده حل کنند. احتمال برخورد قاب نیز افزایش می یابد. زیرا دستگاه ها بر سر پهنای باند با هم رقابت می کنند. این کار نتیجه دیگری جز کاهش پهنای باند شبکه ندارد. طراحی و ساخت روترها مزایای زیادی دارد. شامل:

دامنه های برخورد را به زیرشبکه های قابل مدیریت کاهش دهید

به دستگاه‌های محاسباتی اجازه دهید داده‌ها را بین زیرشبکه‌ها مسیریابی کنند

با ارسال بسته های داده به آدرس های IP دلخواه، ترافیک بین شبکه ها را مدیریت کنید

به چندین دستگاه اجازه دهید از یک اتصال اینترنتی استفاده کنند

شما می توانید برای  خرید هارد سرور HP از طریق سایت دالمن افزار پارسه اقدام نمایید.

نسل چهارم پردازنده های Intel Xeon Scalable معرفی شد

نسل چهارم پردازنده های Intel Xeon Scalable معرفی شد

اینتل نسل چهارم از سه محصول خود را معرفی کرد، پردازنده های Intel Xeon Scalable (Sapphire Rapids)، پردازنده های Intel Xeon Max Series (Sapphire Rapids HBM) و Intel Data Center GPU Max (Ponte Vecchio). این محصولات برای بهبود عملکرد و امنیت مرکز داده، بهبود قابلیت‌های هوش مصنوعی و همچنین افزایش کارایی رایانش ابری و ابر رایانه‌ها طراحی شده‌اند. این شرکت با همکاری مشتریان خود سعی در ارائه راهکارها و ویژگی های کاربردی مناسب بر اساس نیاز کاربر در محصولات جدید خود دارد.

پردازنده ها یکی از تجهیزات سرور هستند شما می توانید برای خرید  سرور از  نمایندگی سرور hp از طریق سایت دالمن افزار پارسه اقدام نمایید.

 

در حال حاضر بیش از 100 میلیون پردازنده Xeon در سراسر جهان در حال استفاده است. دلیل محبوبیت پردازنده های اینتل در مقیاس پذیری آنها نهفته است که می توانند در طیف گسترده ای از برنامه ها، دستگاه ها و سرورها استفاده شوند. از دیگر دلایلی که بر محبوبیت این پردازنده افزوده است، امکان سفارشی سازی برای حجم کاری یا اپلیکیشن های خاص، استفاده از ویژگی های امنیتی برای جلوگیری از تهدیدات بدافزار و مصرف مناسب برق است.

پردازنده های مقیاس پذیر Xeon نسل چهارم اینتل

مدل‌های جدید CPU سرور Zeon در شش دسته شامل Max 9400، Platinum 8000، Gold 6000، Gold 5000، Silver 4000 و Bronze 3000 و همچنین Max Series موجود هستند. هر سری از این پردازنده‌ها طیف وسیعی از مدل‌های مختلف را ارائه می‌دهند که از نظر کاربرد می‌توان آنها را به شرح زیر دسته‌بندی کرد:

یک پریز برای همه برنامه های سری Q

استفاده طولانی مدت (IoT) در سری T

استفاده برای IMDB/Analysis/Virtualization در سری H

بهینه سازی شبکه 5G یا سری N

 اصطلاح IaaS  بهینه سازی شده برای ابر در سری های P-، V- و M

پردازنده کاربرپسند سری S

بهینه شده برای HPC در سری Intel Xeon CPU Max

به عنوان مثال، پردازنده‌های قدرتمند Platinum 8400 برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، هوش مصنوعی و مراکز داده ابری طراحی شده‌اند که عملکرد بالا، سرعت پردازش مناسب برای کارهای سنگین و همچنین ویژگی‌های امنیتی سخت‌افزار و پردازش چند سوکتی را ارائه می‌دهند. این پردازنده ها همچنین تا 60 هسته در هر CPU (افزایش 20 هسته نسبت به مدل برتر نسل سوم Xeon)، هشت کانال حافظه و ارتقاء هوش مصنوعی با Intel AMX را ارائه می دهند.

نمونه های دیگر پردازنده های Intel Xeon Gold 6400 و Gold 5400 هستند که برای مراکز داده و بارهای کاری چند ابری طراحی و بهینه شده اند. این دو پردازنده سرعت حافظه، ظرفیت، امنیت و شتاب حجم کار را افزایش می دهند. پردازنده های Intel Xeon Silver 4400 سرعت حافظه بهبود یافته و مصرف انرژی کمتری را برای محاسبات ابری، شبکه و ذخیره سازی مرکز داده ارائه می دهند.

پردازنده های نسل چهارم اینتل Xeon Scalable برای بهبود عملکرد و رفع چالش های محاسباتی مختلف مرتبط با هوش مصنوعی، تجزیه و تحلیل، شبکه، امنیت، ذخیره سازی و محاسبات با کارایی بالا (HPC) طراحی شده اند.

 

طبق گفته اینتل، مشتریان نسل چهارم Intel Xeon Scalable می توانند به طور متوسط ​​انتظار بهبود عملکرد در موارد زیر را داشته باشند:

 

9 برابر بهبود بازده در هر وات هنگام استفاده از CPU

70 وات متوسط ​​مصرف انرژی کمتر برای هر پردازنده در حالت بهینه

کاهش 55 درصدی هزینه کل مالکیت و مصرف برق ماشین چمن زنی نسبت به نسل های قبلی

ویژگی های اصلی نسل چهارم Intel Xeon Scalable

در ادامه می خواهیم ویژگی های جدیدی را که اینتل به نسل چهارم پردازنده های Scalable خود اضافه کرده است بررسی کنیم.

خرید ssd سرور سامسونگ از سایت دالمن افزار پارسه

 

مصرف انرژی کمتر در نسل چهارم پردازنده اینتل

حالت جدید بهینه‌سازی انرژی برای پردازنده‌های نسل چهارم Intel Xeon Scalable می‌تواند تا 20 درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی کند در حالی که کمتر از 5 درصد عملکرد پردازنده را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این قابلیت با نوآوری در سیستم خنک کننده هوا و مایع، مصرف کل انرژی مرکز داده را کاهش داده است.

نسل چهارم پردازنده های اینتل Xeon Scalable دارای تعداد زیادی شتاب دهنده داخلی هستند که می توانند به کاهش مصرف انرژی در سطح پلت فرم و کاهش نیاز به اورکلاک کمک کنند. این ویژگی می تواند به مشتریان این شرکت بزرگ کمک کند تا به اهداف مورد نیاز خود برسند. علاوه بر این، حالت جدید بهینه‌سازی انرژی باید تا 20 درصد صرفه‌جویی در مصرف انرژی را با حداقل تأثیر عملکرد برای بارهای کاری خاص فراهم کند.

پردازنده‌های نسل چهارم زئون اینتل نیز با استفاده از 90 درصد برق تجدیدپذیر در سایت‌های اینتل با امکانات پیشرفته ساخته می‌شوند.

 

پیشرفت در عملکرد هوش مصنوعی

در مقایسه با نسل قبلی، پردازنده‌های نسل چهارم Xeon تا 10 برابر عملکرد بهتری در PyTorch با استفاده از شتاب‌دهنده‌های Advanced Matrix Extension (Intel AMX) دارند.

PyTorch یک موتور یادگیری ماشین ضروری برای بهبود عملکرد یک پردازنده اینتل است، زیرا به آن اجازه می دهد تا بارهای کاری یادگیری ماشین را که شامل پیش بینی یا تصمیم گیری می شود، بهتر انجام دهد.

 

قابلیت های شبکه سازی مناسب

پردازنده‌های نسل چهارم Intel Xeon Scalable همچنین دارای مدل‌هایی هستند که برای شبکه‌های با کارایی بالا و تاخیر کم بهینه شده‌اند. این پردازنده ها نقش مهمی در ایجاد آینده نرم افزاری برای صنایعی مانند مخابرات، خرده فروشی، تولیدی و شهرهای هوشمند دارند.

 

پردازنده‌های نسل چهارم Xeon اینتل مقیاس‌پذیر می‌توانند ظرفیت یک شبکه دسترسی رادیویی مجازی (vRAN) را در مقایسه با پردازنده‌های Xeon نسل سوم (بدون مصرف انرژی بیشتر) دو برابر کنند.

پردازنده Intel Xeon CPU/GPU Max سری

سری Intel Xeon CPU Max اولین پردازنده x86 با حافظه با پهنای باند بالا در بازار است که به آن اجازه می دهد تا بسیاری از بارهای کاری HPC را بدون نیاز به تغییر کد سرعت بخشد. این شرکت پردازنده های Intel Data Center GPU Max Series را در اشکال مختلف برای رفع نیازهای مشتری ارائه می دهد.

برای راه اندازی اتاق سرور روی لینک زیر کلیک کنید.

https://dap.co.ir/services/server-room-setup/