آسمان ابری

وبلاگی در حوزه تکنولوژی

آسمان ابری

وبلاگی در حوزه تکنولوژی

بررسی حافظه SSD و فناوری استفاده شده

بررسی حافظه SSD و فناوری استفاده شده

حافظه SSD یکی از تجهیزات سرور است که دارای تکنولوژی های متفاوتی است. اول از همه و قبل از اینکه بخواهید به حافظه SSD علاقه مند شوید، باید فناوری این حافظه های جدید و نحوه کار آنها را بدانید. در هاردهای معمولی یک دیسک و یک بازو به نام هد وجود دارد که همیشه در حال چرخش است.

هنگامی که یک داده باید از روی هارد دیسک خوانده شود، بخشی از دیسک که داده ها در آن قرار دارند باید زیر سر قرار گرفته و داده ها را از طریق Head بخواند و به برنامه پاسخ دهد.

سرعت چرخش این دیسک در دقیقه RPM نامیده می شود که مخفف عبارت Revolutions Per Minute است. به عبارت دیگر تعداد دور دیسک در دقیقه تعیین کننده سرعت این هارد دیسک است.

برای مثال در هاردهای سرور اچ پی حداکثر سرعت 15000 دور در دقیقه است. اگرچه هیچ فناوری دیسک دیگری در درایوهای حالت جامد یا SSD وجود ندارد. عملکرد SSD ها بر اساس ذخیره سازی بر روی چیپست های نوع فلش به نام NAND است.

در واقع می توان گفت که تقریباً همان فناوری DRAM ها در حافظه های رم را دارند، با این تفاوت که اگر برق DRAM ها قطع شود، اطلاعات موجود در آنها نیز از بین می رود، اما فلش NAND  با قطع برق می تواند داده ها را نگه دارد.

حافظه های SSD دارای بلوک هایی هستند که به طور متوالی شروع به پر شدن می کنند. با وجود سرعت بالای ذخیره سازی در این بلوک ها، با کاهش تعداد این بلوک ها، این حافظه به زمان بیشتری برای یافتن بلوک خالی نیاز دارد، بنابراین هر چه به سمت حافظه می رویم با تکمیل ظرفیت این حافظه ها، سرعت آنها نیز افزایش می یابد. از بلوک های اول کمتر می شود.

بررسی انواع حافظه SSD

قبل از اینکه بخواهیم در مورد مدل این خاطرات صحبت کنیم؛ به خاطر داشته باشید که حافظه های SSD برای مکان هایی که دارای Read/Write تصادفی هستند مناسب است، به این معنی که در هر زمان به داده های خاصی نیاز است و فرآیند خاصی برای این دسترسی وجود ندارد.

این حافظه‌ها برای مکان‌هایی که خواندن/نوشتن متوالی دارند استفاده نمی‌شوند. حافظه های SSD به چهار دسته زیر تقسیم می شوند:

SLC (سلول تک سطح)

در مدل های SLC ظرفیت ذخیره سازی کمتر است اما سرعت آن از همه مدل ها بیشتر است. مشکل اصلی این سری از SSD ها مقاومت ضعیف آنها در برابر دما و شرایط محیطی است.

TLC (سلول سه سطح)

مدل TLC کندتر از SLCها است اما ظرفیت بیشتری دارد.

MLC (سلول چند سطحی)

مدل MLC که 90 درصد این مدل در سرورها استفاده می شود سرعت کمتری نسبت به TLC و SLC دارد اما ظرفیت آن از این دو بیشتر است.

QLC (سلول چهار سطح)

در مدل QLC سرعت کمتر از سه مدل دیگر است اما حجم آن بیشتر است اما در حال کار با سری MLC هستیم و این مدل را بررسی خواهیم کرد.

قبل از هر چیز باید بدانید که در SSD سرور استانداردی به نام DWPD وجود دارد که مخفف عبارت Drive Writes Per Day است. این معیار به این معنی است که هر 5 سال یک SSD را می توان به طور کامل پاک کرد و سپس به طور متوسط ​​چندین بار بازنویسی کرد. هر چه مقدار این عدد بیشتر باشد، عمر حافظه SSD بیشتر می شود.

اکنون که معیارهای DWPD را می‌دانیم، به سه نقطه مقابل توجه کنید:

نوشتن فشرده(write Intensive)

ما این سه مدل را در فضای ذخیره سازی HPE SSD داریم. همانطور که از نام آن‌ها پیداست، مدل SSD فشرده برای برنامه‌هایی استفاده می‌شود که در آن عمل نوشتن مهم‌تر است، یعنی داده‌ها همیشه در SSD ریخته و پاک می‌شوند، این مدل دارای IOPS بسیار بالایی است.

خواندن فشرده(Read Intensive)

مدل Read Intensive برای برنامه هایی است که انتظار دارند اطلاعات بیشتری از هارد دیسک داشته باشند. در این مدل، IOPS کمتر از مدل WI است.

مدل Mixed Used در نهایت مدل Mixed Used که در آن عملیات خواندن و نوشتن به نسبت 50-50 در هارد دیسک ها انجام می شود و IOPS در این مدل حافظه کمتر از مدل های WI و RI است.

یکی از برندهای که در زمینه تولید SSD سرور فعالیت می کند بر اینتل است شما می توانید برای خرید SSD سرور اینتل به لینک زیر مراجعه نمایید.

https://dap.co.ir/shop/3003-server-ssd-intel/

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد